Jelínek: Děti potřebují impulsy do srdíčka

22.07.2015

Přestože připravuje extraligové hokejisty Mladé Boleslavi, nevyhýbá se učit hokej i děti. Trenér Marian Jelínek stál mimo jiné na střídačce reprezentace při zisku titulu na mistrovství světa 2005 a dvakrát ho získal v extralize se Spartou. V trenérské činnosti je ovšem nepřehlédnutelný i proto, že je nejen expertem na kondiční, ale zároveň i na mentální přípravu.

Jaká vlastnost by neměla nikdy chybět trenérovi dětí?
„Pouze jednu bych nevyčlenil. Trenéra má práce s dětmi extrémně bavit a musí být pro tuto činnost vzdělaný. Vášnivec, který to nemá v hlavě srovnané, to není ono. Stejně jako racionální trenér bez vášně pro věc, to je pouhý komentátor. Propojit empatii s kvalitní komunikací, to je to pravé. Třeba se moc nedbá na komunikaci očima a přitom je velmi důležitá. Děti je třeba odnaučit ty jejich věčné pohledy do podlahy. To je špatné, ubírá jim to sebevědomí.“

Jak na to, aby se děti těšily na každý trénink, šly si s chutí zahrát a nechodily na něj často jen z donucení rodičů?
„Především, dítě by mělo dostat možnost vybrat si z širokého portfolia sportů samo. Aby to nebylo tak, že táta chce mít z kluka Jágra nebo Rosického a vybere mu hokej nebo fotbal. I když stejně se pak za dva, tři roky ukáže, zda právě rodiči vybraný sport dítě baví. Líbí se mi a uznávám skandinávský přístup. Děti před vstupem do první třídy napíší čtyři sporty, kterým se chtějí věnovat. Třeba florbal, fotbal, hokej a basketbal. Polovina času je ve škole věnována jim a zbylý obecné tělesné výchově. Páťáci si už dva sporty škrtnou, v sedmičce další. Zbyde jim jeden, který většina dělá i mimo školu třeba v nějakém klubu.“



Máte recept, jak udržet u dětí pozornost při tréninku?

„Určitý recept na cokoliv, lidskou duši, psychiku, nic takového neexistuje. Je tolik receptů, kolik je lidských duší. Vkládám do tréninku určité impulsy. Něco, co děti zaujme, vtáhne, vzbudí touhu a nadšení.“

Co pro to konkrétně uděláte?
„Rozlišuji pokyny směřující na rozum, tedy aby pochopili, co po nich chci. Ovšem i když to pochopí, ještě to neznamená, že to budou dělat. Potřebují impulsy do srdíčka, duše, vzbudit emoce. Tohle musí být v rovnováze. S dospělými to dokonale uměl Ivan Hlinka. Hecováním, jen slovem, se zvýší srdeční tep a zvedne se hranice adrenalinu, tedy hormonu vzrušení. Krev se nahrne do velkých svalů, pětkrát se zvýší přenos kyslíku. Když trénink upadá a děti vadnou, přeruším ho a svolám je. Tak, žlutí jsou Švédi, modří Fini, červení Rusové. Jsem zvědav, kdo z nich bude nejlepší. Rázem energie vylétne nahoru. Takových triků je mnoho, jen je třeba zapojit fantazii. Vzpomenout si, proč mě jako dítě něco bavilo, a to do tréninku zařadit.“

(haf)

sdílet | Zpět